o
P. Gorodiszcz, Błogosławieństwo głodu, Białystok
1931, s. 16.
o
D. Cooper, Chrystus Pan: Jego życie jako
Zbawiciela, (na polski przełożył Piotr Gorodiszcz), Białystok 1933. Druk w
zakładzie drukarskim Misji Barbikańskiej.
o
T. Wiśniewski, Misja Barbikańska w Białymstoku.
Inwentarz materiałów, część I, „Zeszyty Naukowe”, Uniwersytet Warszawski, Filia
w Białymstoku, Białystok 1989, zeszyt 66, ss. 251-269; tenże, Inwentarz materiałów,
część II, „Zeszyty Naukowe”, Uniwersytet Warszawski, filia w Białymstoku,
Białystok 1990, zeszyt 71, s. 165-183; patrz Aneks: Inwentarz Archiwaliów Misji
Barbikańskiej
o
T. Wiśniewski, Misja Barbikańska w Białymstoku –
inwentarz materiałów, część I, „Zeszyty Naukowe Filii UW w Białymstoku”,
Białystok 1989, zeszyt 66, tom XII, s. 251.
o
P. Gorodiszcz, Misja Barbikańska, Krótki rys
historii i zadań Misji Barbikańskiej krzewienia chrześcijaństwa wśród
Izraelitów, Białystok 1926, s. 9-17.; Everyman’s Encyclopaedia, t. I, London,
Melbourne, Toronto 1978, s. 772; Adresy Misji, Londyn, Whitechapel, Road 82, po
II wojnie światowej 44 Lubock Road, Chislehurst, Kent BR 7 BJX. W artykule U
źródeł Misji Barbikańskiej, „Dwa Światy” 1937, nr 2, s. 7 czytamy: „W Londynie
jest przedmieście zwane: Barbikan. Znaczy to, że w jego obrębie stał kiedyś
średniowieczny fort... tzw. barbakan, podobny do tego, który dziś widzimy przed
Bramą Floriańską... Niebawem w odróżnieniu od wielu innych misyj Kościoła
Anglikańskiego szerzących chrześcijaństwo... ta misja została nazwana
„barbikańską”.
o
P. Gorodiszcz, Misja Barbikańska, op. cit., s.
9-17. Por. też. Calthrop (Gordon), Briefes der Barbican-JudenMission in London,
Die Judenfrage, London (b.r.w.); S. Grelewski twierdził, że Misja Barbikańska
powstała, dopiero w 1897 r. dzięki „Żydowi kowieńskiemu Lipszycowi”; być może
miał na myśli inicjację działalności misyjnej poza Anglią. Tenże, op. cit., s.
401.
o
Od końca II wojny światowej roszczenia wobec
budynków dawnej Misji Barbikańskiej składa Zbór Baptystów
o
Christ
and the Jews, Occasional papers about our work among the Jews in Poland and
Ukraine, published by rev. P. Gorodiszcz, Równe 1923, s. 1-3.
Sprawozdanie dotyczy okresu od 1.X.1921 r. do 1.V.1923 r. Krótki wstęp omawia
działalność wcześniejszą; „Dwa Światy” 1938, nr 2-3, s. 3-4. Patrz rozdział
„Misja Barbikańska jako parafia Kościoła Ewangelicko-Reformowanego”
o
Pismo P. Gorodiszcza do Zarządu Miejskiego
Miasta Białegostoku z 18.XI.1934 r., AA, Kościół V, nr 7
o
Inwentarz Domu Katechumenów z 15.IV.1937 r., AA,
Adenda, XIII, b.nr Pismo Towarzystwa „Samarytanin” do Starosty Grodzkiego z
15.III.1937 r., AA, Odpisy, b.nr.
o
U źródeł Misji Barbikanskiej, „Dwa Światy” 1937,
nr. 2, s. 7.
o
P. Gorodiszcz, Czego jeszcze brak, „Dwa Światy”
1938, nr. 2-3, s. 1.
o
Tłumaczenie polskie: Zmartwychwstały. W stopce:
„Misji Barbikańskiej, św. Rocha 25” Białystok 1929.
o
Zob. „Dwa Światy” 1937, nr 4, s. 3 (ks.
Davidson) i z 1939 r. nr 3, s. 3 (żona pastora Gorodiszcza).
o
P. Gorodiszcz, Fun tojł leboding
(Zmartwychwstały), Białystok 1929. Pozycja ma charakter czysto religijnych rozważań.
o
The Polish-Evangelic-Reformated Church (Vilno
Synod), uł. przez Piotra Gorodiszcza, Białystok 1937, s. 7-8.
o
D. Cooper, Chrystus Pan: Jego życie jako
Zbawiciela, (na polski przełożył Piotr Gorodiszcz), Białystok 1933. Druk w
zakładzie drukarskim Misji Barbikańskiej.
o
The Polish-Evangelic-Reformated Church (Vilno
Synod), uł. przez Piotra Gorodiszcza, Białystok 1937, s. 7-8.
o
P.
Gorodishz, The Polish Evangelic-Reformed Church (Wilno Synod) b.m. 1936. Być
może drukowana z drukarni Misji Barbikańskiej; relacja z konferencji: P.
Gorodiszcz, Una Sancta, „Dwa Światy” 1937, nr 3, s. 1-2.
o
Pismo „Samarytanina” do Starosty Grodzkiego
Białostockiego z 15.III.1937, AA, Odpisy (b.nr). O każdej zmianie w składzie
członków „Samarytanin” miał obowiązek informować Starostwo w Białymstoku.
o
Protokół z posiedzenia „Samarytanina” z
12.VI.1935 r., AA, Protokoły II, 4 i 4a; Pismo „Samarytanina” do Zarządu
Miejskiego z 11.IX.1935 r.,AA, Adenda, XII, b.nr. Bóżnica przy Branickiego była
jedną z bardziej konserwatywnych. Na jej temat patrz: T. Wisniewski, Dom
Szmuela, „Fołks-Sztyme” 1986, nr 51-52, s. 13.
o
P. Gorodiszcz, Czy prawda jest antysemityzmem,
„Dwa Światy” 1938, nr 1, s. 4
o
P. Gorodiszcz, Płacz Izraela, „Dwa Światy” 1937,
nr 2, s. 2.
o
Repertorium Ksiąg Hipotecznych w Białymstoku z okresu II RP (I tom) 1941-1944 nr 561 syg. 338 k. 46
o
Akta Kościelne Rożnych Wyznań nr 371 syg. 47
o
Repertorium – Akta notariusza Jankowskiego
1924r. syg. 6, k. 74
o Wykaz wiernych, fragment, b.d, Dane o ochrzczonych w okresie XI 1936 – X 1937
o Wykaz wiernych, fragment, b.d, Dane o ochrzczonych w okresie XI 1936 – X 1937